Paolos Tips

“Om du vill ha ett liv som inte går ut på att räkna kalorier finns det bara en metod som fungerar på lång sikt och det är att göra små förändringar i dina kostvanor”
//Paolo Roberto – Träna en kvart om dagen

Jumping Jacks

Uppvärmning för hela kroppen och gör dig redo för att sätta igång. Stå med fötterna tätt ihop och armarna längs sidorna. Hoppa ut med benen så du landar brett isär och händerna klappar över huvudet. Hoppa tillbaka ut upprepa i den takt du kan. Fortsätt tills du känner en pulsökning och kroppen blir varm.

Armbåge mot knä eller hand mot tå

Bra för att träna höftböjarmuskler och mage. Stå med händer bakom huvudet. Se till att armbåge pekar rakt åt sidan. Lyft vänster knä samtidigt som du vrider överkroppen så att höger armbåge nudar knäet. Sätt ner foten och upprepa mot motsatt sida.

Boxningsträning

Skuggboxning tar ca tre minuter att lära sig men ett helt liv att bemästra. Ställ dig i boxarposition och träna raka slag framåt, vänster jabb, höger jabb, du hittar själv på dina egna serier. Boxarrullningar: Stå i boxarposition med händerna vi hakan och knäna något böjda. Böj knäna och sänk kroppen och rulla vikten mot höger ben, rulla sedan över till vänster ben och sedan tillbaka till utgångsposition.

Upphopp

Explosivitet i ben och rumpa. Stå med fötterna något bredare än höfterna. Böj knäna och sänk kroppen tills låren är parallella med golvet. Tryck ifrån och hoppa så högt du kan. Böj sedan knäna och nudda golvet med händerna och repetera utan att vila.

Armhävniningar

Klassiska övningar som stärker bröst, axlar och triceps. Ställ dig på alla fyra, med utsträckta ben. Vikten ska ligga på tår och händer. Se till att ryggen är rak. Sänk kroppen tills bröstet är ett par cm från golvet och tryck tillbaka. Kombinera med breda armhävningar där sätter händerna längre ut från kroppen samt med hjärtat där du har händerna under hakan. Samtliga övningar kan göras med knäna i golvet.

Du hittar fler övningar och tips i Paolos bok “Träna en kvart om dagen med Paolo Roberto” som säljs i bokhandeln och även i receptionen hos oss. Vi kan även rekommendera Paolos träningsdagbok som du också kan inhandla i receptionen. Missa inte våra träningshelger med Paolo som vi flera gånger om året.